Tunjang Kemanusian memberi peluang kepada kanak-kanak supaya lebih memahami diri sendiri, lebih memahami perhubungan antara diri dengan keluarga, rakan, komuniti dan alam sekitar. Kanak-kanak juga akan lebih memahami tanggungjawab diri dalam perhubungan-perhubungan ini. Tunjang ini juga memberi penekanan kepada pemahaman budaya dan tradisi pelbagai kaum di Malaysia serta menggalakkan penglibatan dalam perayaan pelbagai kaum ini.
Tunjang Kemanusian menggariskan skop dan konteks pembelajaran di prasekolah. Kandungan dalam tunjang ini boleh digunakan untuk membina tema-tema pembelajaran.
TUNJANG KEMANUSIAAN (KM)
Selepas mengikuti
aktiviti-aktiviti yang berkaitan dengan tunjang Kemanusian, murid akan lebih
memahami diri sendiri, hubungan antara diri dengan keluarga, rakan, komuniti
dan alam semula jadi. Murid juga akan menyedari tanggungjawab diri dalam
perhubungan-perhubungan ini dan
seterusnya melaksanakan tanggungjawab ini. Pada masa yang sama murid akan lebih
memahami budaya dan tradisi pelbagai kaum di Malaysia dan seterusnya melibatkan
diri dalam aktiviti dan perayaan komuniti pelbagai kaum.
Fokus
|
Standard
Kandungan
|
Standard
Pembelajaran
Murid
dalam lingkungan umur berikut boleh:
|
|
4+
|
5+
|
||
(KM 1.0) Diri saya
|
(KM 1.1) Mengetahui tentang latar belakang/ sejarah diri sendiri
|
(KM 1.1.1) Menceritakan tentang
diri sendiri dengan bimbingan (contoh: nama, umur, jantina).
|
(KM 1.1.2) Menceritakan tentang
diri sendiri (contoh: nama, umur, jantina, bangsa, hobi).
(KM 1.1.3) Menceritakan
pertumbuhan dan keperluan diri sejak lahir.
|
(KM 1.2) Mengetahui kebolehan diri
|
|
(KM 1.2.3) Mengenal kekurangan diri sendiri.
Nota: Guru perlu memberi sokongan moral kepada murid untuk
mengurangkan kesan negatif yang mungkin timbul hasil perbincangan kekurangan
diri sendiri.
|
|
(KM 1.3) Mengetahui
hak diri sendiri
|
|
(KM 1.3.3) Menyatakan tangggungjawab diri sebagai
seorang murid, anak dan rakan.
|
|
(KM 2.0) Saya dan keluarga
|
(KM 2.1) Mengetahui keluarga
terdekat (datuk, nenek, ibu. Bapa, adik beradik).
|
(KM 2.1.1) Menyebut gelaran ahli
keluarga terdekat iaitu: datuk, nenek, ibu, bapa, abang, kakak, adik.
|
(KM 2.1.2) Menceritakan salasilah
keluarga terdekat.
(KM 2.1.3) Menceritakan peranan
dan tanggungjawab ahli keluarga
(ikut situasi keluarga).
|
(KM 2.2) Mengetahui rumah kediaman
diri.
|
(KM 2.2.1) Bercerita dengan bimbingan tentang rumah kediaman sendiri.
|
(KM 2.2.2) Bercerita tentang rumah
kediaman sendiri.
|
|
(KM 3.0) Saya dan rakan
|
(KM 3.1) Mengetahui tentang rakan.
|
(KM 3.1.1) Bercerita dengan
bimbingan tentang rakan.
|
(KM 3.1.2) Bercerita tentang rakan.
|
(KM 4.0) Saya dan sekolah
|
(KM 4.1) Mengetahui sekolah saya
|
(KM 4.1.1) Menyebut nama sekolah
dengan bimbingan.
(KM 4.1.3) Menjalankan tanggungjawab sebagai ahli
kelas seperti:
Ø
Mematuhi peraturan kelas.
Ø Menjaga
kebersihan sekolah.
Ø Meletakkan barangan ke tempat asalnya.
|
(KM 4.1.4) Menyebut nama sekolah.
(KM 4.1.5) Menyebut nama guru
kelas dan ketua kelas.
(KM 4.1.6) Menjalankan
tanggungjawab sebagai ahli kelas seperti:
Ø Mematuhi
peraturan kelas.
Ø Menjaga
kebersihan sekolah.
Ø Meletakkan barangan ke tempat asalnya.
|
(KM 5.0) Saya dan Komuniti
|
(KM 5.1) Mengamalkan semangat
bermasyarakat
|
(KM 5.1.1) Bergaul mesra dan tolong
menolong dengan bimbingan.
(KM 5.1.2) Mengamalkan sikap
tolong menolong dalam masyarakat setempat dengan bimbingan.
|
(KM 5.1.3) Menyatakan faedah
berkawan.
(KM 5.1.4) Bergaul mesra dan
tolong menolong.
(KM 5.1.5) Mengamalkan sikap
tolong menolong dalam masyarakat setempat.
|
(KM 5.2) Mengenali ahli komuniti.
|
(KM 5.2.1) Menyatakan kaum dalam masyarakat setempat.
|
(KM 5.2.2) Menyatakan kaum di
Malaysia.
|
|
(KM 5.3) Menyambut perayaan mengikut
kaum di masyarakat Malaysia.
|
(KM 5.3.1) Menyatakan perayaan
yang terdapat di Malaysia (Contoh: Hari Raya, Tahun Baru Cina, Deepavalee,
Hari Gawai, Hari Keamatan, Krismas)
|
(KM 5.3.2) Melibatkan diri dalam
aktiviti menyambut perayaan masyarakat Malaysia.
(KM 5.3.3) Menceritakan pengalaman
semasa menyambut perayaan.
|
|
(KM 6.0) Saya
dan Alam Sekitar
|
(KM 6.1) Menghayati keindahan alam
sekitar.
|
(KM 6.1.1) Melahirkan perasaan terhadap unsur-unsur
keindahan alam secara lisan dan perlakuan.
|
(KM 6.1.2) Mengecam bunyi dalam alam sekitar semula
jadi seperti bunyi air, angin, haiwan.
(KM 6.1.3) Bercerita tentang pengalaman yang
diperolehi melalui deria serta
perasaan semasa berada di alam sekitar seperti pantai, ladang, air
terjun, taman, hutan, sungai.
(KM 6.1.4) Memerhati dan menceritakan perubahan di alam
persekitaran seperti:
Ø Pertumbuhan dan pereputan pokok.
Ø Perubahan cuaca
|
(KM 6.2) Memahami perhubungan antara manusia dan alam sekitar.
|
(KM 6.2.1) Bercerita dengan
bimbingan guru tentang kepentingan air dan matahari kepada kehidupan
manusia.
|
(KM 6.2.2) Bercerita dengan
bimbingan guru tentang kepentingan air, udara, matahari kepada hidupan di
dunia.
(KM 6.2.3) Bercerita tentang alam
sekitar sebagai sumber kepada pelbagai bahan kegunaan manusia (Contoh: daun
mengkuang, daun pisang, kelapa).
|
|
(KM 6.3) Menjaga
alam sekitar.
|
(KM 6.3.1) Mewujudkan
keceriaan dan keindahan alam dengan bimbingan (Contoh: menanam bunga).
(KM 6.3.2) Mengamalkan tabiat
tidak mencemarkan alam semula jadi dengan bimbingan guru.
|
(KM 6.3.3) Bercerita tentang
kepentingan menjaga alam sekitar.
(KM 6.3.4) Menjauhi diri daripada
tempat-tempat yang telah tercemar.
(KM 6.3.5)Bercerita tentang kesan pencemaran udara dan air kepada
manusia.
(KM 6.3.6) Menyatakan cara mengelakkan
pencemaran alam sekitar.
(KM 6.3.7) Menjalankan aktiviti kitar semula.
(KM 6.3.8) Mewujudkan keceriaan
dan keindahan alam (Contoh: bina taman).
(KM 6.3.9) Mengamalkan tabiat
tidak mencemarkan alam semula jadi.
|
|
(KM 7.0) Saya dan Warisan Budaya
|
(KM 7.1) Mengenal
pakaian tradisional masyarakat Malaysia.
|
(KM 7.1.1) Bercerita tentang
pakaian masyarakat Malaysia di persekitaran.
|
(KM 7.1.2) Bercerita tentang pakaian pelbagai kaum dalam masyarakat Malaysia.
|
(KM 7.2) Menghayati lagu dan muzik
pelbagai kaum Malaysia.
|
(KM 7.2.1) Menyanyikan lagu
kanak-kank yang berkaitan dengan budaya
masyarakat Malaysia (lagu dengan lirik yang mudah)
(KM 7.2.2) Melibatkan diri dalam
tarian tradisional pelbagai kaum masyarakat Malaysia.
|
(KM 7.2.3 )Menyanyikan lagu
kanak-kanak yang berkaitan dengan budaya
masyarakat Malaysia.
(KM 7.2.4) Mengenal alat muzik tradisional pelbagai
kaum.
(KM 7.2.5) Melibatkan diri dalam tarian tradisional yang mudah dari pelbagai kaum
masyarakat Malaysia.
|
|
(KM 7.3) Mengenal permainan
tradisional pelbagai kaum Malaysia.
|
(KM 7.3.2) Bermain permainan
tradisional masyarakat pelbagai kaum masyarakat Malaysia.
|
||
(KM 7.4) Mengenal
seni dan kraf tradisional pelbagai kaum Malaysia.
|
(KM 7.4.1) Mengenal
pelbagai jenis seni dan kraftangan dan peralatan berunsur budaya pelbagai
kaum masyarakat Malaysia. (yang mudah)
|
(KM 7.4.2) Mengenal pelbagai jenis
seni dan kraftangan berunsur budaya pelbagai kaum masyarakat Malaysia.
|
|
(KM 7.5) Mengenal peralatan tradisional pelbagai kaum Malaysia.
|
(KM 7.5.1) Mengenal pelbagai
peralatan berunsur budaya masyarakat Malaysia di persekitaran.
|
(KM 7.5.2) Mengenal pelbagai
peralatan berunsur budaya pelbagai kaum masyarakat Malaysia.
|
|
(KM 7.6) Mengenal makanan
tradisional pelbagai kaum Malaysia.
|
(KM 7.6.1) Mengecam makanan
tradisional pelbagai kaum masyarakat Malaysia.
|
(KM 7.6.2) Menyediakan makanan
tradisional (Contoh: onde-onde, lempeng pisang, cucur udang, jemput-jemput
pisang, popiah, dumpling).
(KM 7.6.3) Mencuba cara makan
pelbagai kaum.
|
|
(KM 7.7) Mendengar cerita rakyat pelbagai kaum
Malaysia.
|
(KM 7.7.1) Mendengar cerita rakyat
pelbagai kaum di komuniti setempat.
|
(KM 7.7.2) Mendengar cerita rakyat
pelbagai kaum di masyarakat Malaysia.
|
|
(KM 8.0) Saya dan Negara Malaysia
|
(KM 8.1) Menghormati lambang
kebangsaan dan negeri.
|
(KM 8.1.1) Menunjukkan kedudukan
Malaysia di peta dunia dan glob dengan bimbingan.
(KM 8.1.2) Mengecam bendera
Malaysia.
(KM 8.1.3) Menamakan bendera Malaysia.
(KM 8.1.4) Menunjukkan
penghormatan kepada bendera Malaysia dan bendera negeri dengan bimbingan.
(KM 8.1.5) Menunjukkan
penghormatan kepada lagu kebangsaan dan lagu negeri dengan bimbingan.
(KM 8.1.6) Menamakan lagu
kebangsaan Malaysia dengan bimbingan.
|
(KM 8.1.7) Menunjukkan kedudukan
Malaysia di peta dunia dan glob dunia.
(KM 8.1.8) Menyatakan nama negeri
sendiri.
(KM 8.1.9) Mengecam bendera
Malaysia dan bendera negeri sendiri.
(KM 8.1.10) Menunjukkan
penghormatan kepada bendera Malaysia dan bendera negeri.
(KM 8.1.11) Menunjukkan penghormatan kepada lagu kebangsaan dan lagu
negeri.
(KM 8.1.12) Menyanyikan lagu
kebangsaan.
(KM 8.1.13) Menyanyikan lagu
negeri.
(8.1.14) Menamakan bunga
kebangsaan Malaysia.
|
(KM 8.2) Menghormati pemimpin.
|
(KM 8.2.1) Mengenal pemimpin negara (Yg dipertuan Agung, Perdana Menteri)
dengan bimbingan
|
(KM 8.2.2) Mengenal pemimpin
negara dan negeri.
|
|
(KM 8.3) Mengetahui simbol awam.
|
(KM 8.3.1) Mengenal simbol yang
biasa dijumpai di persekitaran seperti:
Ø Tandas lelaki dan perempuan
|
(KM 8.3.2) Mengenal simbol yang
biasa dijumpai di persekitaran seperti:
Ø Tempat pembuangan sampah
Ø Tanda lalulintas
Ø Tempat untuk orang cacat
|
|
(KM 8.4) Menyambut Hari Kemerdekaan.
|
(KM 8.4.1) Melibatkan diri dalam
aktiviti sambutan Hari Kemerdekaan.
|
(KM 8.4.2) Menamakan Bapa
Kemerdekaan.
(KM 8.4.3) Menyatakan tarikh Hari
Kemerdekaan.
(KM 8.4.4) Melibatkan diri dalam
aktiviti sambutan Hari Kemerdekaan.
|
|
(KM 8.5) Mengetahui keistimewaan negara.
|
(KM 8.5.1) Bercerita tentang tempat bersejarah
Malaysia dengan bimbingan.
|
(KM 8.5.2) Bercerita tentang kebanggaan negara.
(KM 8.5.3) Bercerita tentang mercu tanda negara.
(KM 8.5.4) Bercerita tentang tempat bersejarah Malaysia.
|
Nota:
1. Pelbagai
kaum di Malaysia merujuk kepada semua kaum di
Semenanjung Malaysia, Sabah, Sarawak dan Labuan.
2. Contoh
lagu kanak-kanak pelbagai kaum masyarakat Malaysia: jongjong inai, suranggani, pok amai amai, dan juga lagu kaum lain di
Malaysia.
3. Contoh
alat muzik tradisional pelbagai kaum Malaysia: kompang, angklung, gong, serunai,
gendang, tabla, cymbal.
4. Contoh
peralatan berunsur budaya pelbagai kaum masyarakat
Malaysia: lesung, batu giling, kukur kelapa, kipas padi, kisar, periuk tanah,
belanga tanah, nyiru.
5. Contoh cerita rakyat pelbagai kaum: Sang kancil, pak pandir, si tanggang,
bawang putih bawang merah.
6. Contoh
tindakan menghormati bendera kebangsaan: jangan memijak
bendera, simpan bendera dengan cara yang betul.
7. Contoh
tindakan menunjukkan penghormatan kepada lagu kebangsaan dan lagu
negeri: berdiri tegak semasa lagu kebangsaan dan lagu negeri dimainkan,
memandang ke arah bendera bila lagu kebangsaan dan lagu negeri dimainkan.
8. Pemimpin negara dan negeri merujuk kepada: Yang dipertuan Agung, Perdana
Menteri, Sultan/Raja / Tuan yg Terutama Negeri sendiri, Menteri Besar/Ketua
Menteri yang negeri sendiri.
9. Contoh mercu tanda
negara: menara Kuala Lumpur, menara berkembar.
10. Contoh tempat bersejarah Malaysia:
tugu negara, parlimen, muzium.
No comments:
Post a Comment